måndag 25 mars 2013

59 VINTAGE STORE - STOCKHOLM

På Antikmässan i februari gled jag in i en monter med underbara vintagekläder. I den montern ser jag nämligen ett linne, design Paco Rabanne i likadant mönsterutförande som den Carl Johan De Geer har på sig i Paris 1967 ( ses på fotografierna i utställningen "Vi hade fel") fast det här var ett linne. Jag börjar prata med ägarinnan Atte till montern och det visar sig att butiken ligger på Kungsholmen inte alls långt i från där jag bor och hon är även en av flera personer som ordnar och fixar med Vintagemässan. Kul tyckte jag och bestämde mig att besöka butiken innan Vintagemässan som äger rum den 6 - 7 April här i Stockholm.

I fredags hade jag vägarna förbi. Det var meningen att jag snabbt skulle kika in säga hej prata lite och ta lite bilder. Nu blev det inte riktigt så utan jag blev kvar i butiken i ca 1,5 timme pratandes och kaffedrickande.

Butiken är en pärla personligt inredd med  klänningar, kjolar, blusar m.m. som hänger i fina rader från golv till tak och där finns allt för en perfekt Vintage outfit. Skorna står fint uppradade på hyllor och väskorna hänger precis där dom ska hänga. Det fiffiga är ju att Atte också hjäper till med att styla om man önskar det och hon ger varje kund gott om tid och för den som väntar på hjälp kan under tiden njuta av så många vackra plagg, skor eller accessoarer.















 


Köpte jag något då? Nej, det gjorde jag inte
denna gång. Men hade skorna till vänster varit
 i en mindre storlek så hade dom följt med
mig hem. Jag är gillar nämligen skor i silver!



Tusen Tack Atte för en väldigt trevlig stund i din pärla till affär. Ni som har vägarna förbi Hanterkargatan 59 på Kungsholmen tveka inte gå in byt några ord med Atte och bara njut av atmosfären.Vi ses på mässan!

9 kommentarer:

  1. Vilken härlig butik och en härlig disk mitt på det rutiga golvet!
    Toppen=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allt är så fint genomtänkt och på sin rätta plats.

      Radera
  2. Oj oj oj, dit vill jag gå!Vilken är prisklassen på en vintageklänning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det varierat men du kan ju alltid skicka ett mejl och kolla med Atte :) på ATTE59VINTAGE@HOTMAIL.COM

      Radera
  3. Så snyggt, vilken pärla. Jag kommer ihåg henne från mässan, så trevlig.

    SvaraRadera
  4. Bra tips. Jag jobbar ju helt nära, så det blir till att svänga in där snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag att du ska göra :)

      Radera
  5. jag stod och snackade en stund med den amerikanska tjejen på mässan! hon var jättetrevlig och jag brukar morra lite över att jag bor så långt bort från alla trevliga affärer..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henne missade jag nog. Det är ju himla kul att mässan också är en mötespunkt där man även möter utställare och kan fortsätta ha kontakt efter mässan och lättare är det ju om utställaren har en butik i Stockholm och nära där man bor.

      Radera